کد مطلب:122414 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:263

خطابه ی امام حسن در مسجد کوفه
معاویه و عمرو عاص اصرار كردند كه امام حسن نیز سخن گوید: سخنرانی امام حسن در این مجلس برخلاف منظور معاویه بود و از هر لحاظ مهم و مورد توجه است. طبق نقل مسعودی و طبری امام حسن خطاب به مردم كوفه فرمود: فان الله هداكم باولنا و حفظ دمائكم بآخرنا لهذا الأمر مدة و الدنیا دول! قال الله عزوجل لنبیه محمد (ص) قل ان ادری اقریب ام بعید ما توعدون. ثم قال فی كلامه



[ صفحه 122]



ذالك: یا اهل الكوفة لو لم تذهل نفسی عنكم الا لثلاث خصال لذهلت: مقتلكم لأبی و سلبكم ثقلی و طعنكم فی بطنی. ای مردم! خداوند شما را به وسیله ی اول ما اهل بیت (محمد و علی) هدایت كرد و خونهای شما را به وسیله ی آخر ما (كه منظور خودش است) حفظ فرمود و این امر (خلافت)، مدتی دارد و دنیا چیزی فانی و زودگذر است و اصولا دنیا بی ثبات و بی قرار است. خداوند به پیامبرش فرمود: بگو كه نمی دانم این (وعده ی عذاب) به شما نزدیك است. یا از شما دوراست؟ (انبیاء / 109). تمثل امام با آیه از این جهت است كه شاید این همه آزمایش، برای زمان محدود باشد.

سپس امام اختصاصا مردم كوفه را خطاب كرد و فرمود: ای مردم كوفه! من از شما دلسرد نشدم مگر به سبب سه چیز: اول آنكه پدرم را كشتید. دوم آنكه اثاثم را غارت كردید و دیگر شكمم را دریدید! [1] .

ابوالفرج اصفهانی جمله ی دیگری از سخنان امام - علیه السلام - را نقل كرده. امام می فرماید: انما الخلیفة من سار بكتاب الله و سنة نبیه (ص) و لیس الخلیفة من سار بالجور، ذالك ملك ملك ملكا یمتع قلیلا ثم تقطع لذته و تبقی تبعته؛ خلیفه كسی است كه در راه خدا و سنت پیامبر حركت كند. خلیفه نباید به راه جور و ستم باشد و چنین فردی پادشاه است كه سلطنت را به چنگ آورده تا در آن چند روزی حكمرانی كند. بهره ی او اندك است و آثار شوم آن باقی خواهد ماند. [2] .


[1] مروج الذهب، ج 3، ص 9.

[2] مقاتل الطالبيين، ص 72 و شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 49.